Shopping Basket
Your Basket is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Delivery
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should receive an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Basket

Info-Blog

Info-Blog

Verstrengeling in autosector niet beter dan 'in de voetbal'

Posted on 24 October, 2018 at 3:00

De verstrengeling van autobouwers en journalisten. Zoals het aanprijzen van een voetballer… Elektrische auto’s sparen het klimaat wél. Analyse van een mediahype.


Knack journalist Urbain Vandormael schrijft een – vernietigend? – rapport over de milieu-impact van elektrische wagens . De waarheid is echter dat een – vergelijkbare – elektrische wagen op zijn levenscyclus de helft CO2 produceert als zijn verbrandingsmotor-broertjes. En dat hij 8x beter is voor onze gezondheid door minder luchtvervuiling.


Instrumenteel is de “fact check” gemaakt door journaliste Thalia Verkade van De Correspondent toen de “nieuwe” studie uit kwam. U vindt deze op www.decorrespondent.nl/6962/elektrische-autos-sparen-het-klimaat-wel-analyse-van-een-mediahype/732033936150-f9e9c5dd. Zij doet de studie af als “onwaar” en stelt dat elektrische wagens het klimaat wél sparen. Op basis van de studie is er een Deens ingenieur die de vergelijking maakt. Hij doet daarbij een aantal aannames. Zo vergelijkt hij een Tesla met een grote batterij (100kWh) met een gemiddelde Zweedse nieuwe fossiele auto, neemt hij de CO2-uitstoot bij het produceren van benzine niet mee en gaat hij uit van 12.240 kilometer per jaar.


Thalia Verkade gaat zo ver om het als mediahype te typeren. In voetbaltermen, de journalist prijst datgene aan wat de industrie / de makelaar wil. De studie wordt continu gebruikt door Fuels Europe om… hun eigen gelijk aan te tonen. Journalisten promoten hier wat de markt wil. Verstaanbaar, bij de volgende lancering van een nieuw model volgt een lange testrit in mooie oorden met alles erop en eraan. Ter vergoelijking; dit hebben ze natuurlijk ook nodig om erna met kennis van zaken over de wagen te kunnen schrijven.


Maurizio Maggiore van DG RTD H2 van de Europese Commissie stelt ook dat de studie zich baseert op twijfelachtige aannames. Zo wordt er voor verbruik gekeken naar NEDC cijfers, waar we nu al 2 stappen verder zijn met Real Driving Emissions en WLTP. Hij stelt ook dat de studie verderborduurt op het werk van Stromman van 2012-2013.


De CO2 content van elektriciteit moet hierbij land per land bekeken worden en niet op Europees niveau. Nieuw, recent? De CO2 equivalent per km van een Euro 5 diesel is 220 gram. Voor een elektrische wagen die wordt aangedreven met elektriciteit zoals deze in 2014 in Europa geproduceerd werd, is dit 120 gram. Dit komt uit de levenscyclusanalyse van VUB MOBI uit 2014 die zowel aanmaak en recyclage van de volledige wagen en aanmaak en gebruik van de brandstof meeneemt. Indien de elektriciteit van wind, hydro of een nucleair centrale komt, is dit 34 gram CO2 equivalent. En gezien hernieuwbare energie steeds belangrijker wordt, zal de 120 gram zeker daarnaar evolueren.”


De gezondheidsimpact wordt ook onderschat. Ook wordt geen rekening gehouden met de levenscyclusanalyse van olieproductie noch de impact van een tweede leven van batterijen niet in aanmerking.


Maurizio Maggiore stelde herhaaldelijk een aantal vragen aan de auteurs, maar kreeg geen antwoord. Fundamenteel onderzoek nieuwe stijl?


De boodschap aldus aan de media: informeer u goed en laat bedriegende titels achterwege.

Categories: None